NCE EDITORSPANEL 2020
Op zondag 27 september waren Dorith Vinken, Sander Vos, Katharina Wartena, Ruben van der Hammen en Annelotte Medema te gast bij het NCE Editorspanel 2020, onder leiding van Isolde Hallensleben. Door de aangepaste opzet van het Professionalsprogramma van het Nederlands Film Festival was ook de NCE op zoek gegaan naar een volledig andere en nieuwe manier ons vak en onze passie over het voetlicht te brengen.
In aanwezigheid van een 20-koppig live-publiek en met ruim 100 kijkers via de livestream, gingen onze gasten in gesprek over fragmenten die ze hadden uitgekozen uit elkaars werk. Een waaier van recente films als La Ultima Primavera (Isabel Lamberti, 2020) en Ze Noemen Me Baboe (Sandra Beerends, 2019), de korte film Houvast (Charlotte Scott-Wilson), het bekroonde Brownian Movement (Nanouk Leopold, 2010), tot het 20 jaar oude Nazareth 2000 (Hany Abu-Assad 2000), aangevuld met een tweetal fragmenten uit Tenir La Distance, de documentaire uit 2017 waarin Katharina Wartena als ‘fly-on-the-wall’ de legendarische editor Yann Dedet volgt tijdens het montageproces van Joachim Lafosses l’Economie du Couple (2016).
Ruben van der Hammen beschreef het cruciale belang van een georganiseerde catalogus bronmateriaal bij een uit archiefmateriaal opgebouwde film als Ze Noemen Me Baboe. Bij La Ultima Primavera was geloofwaardigheid van de scenes, waarin non-acteurs zichzelf spelen, een van de belangrijkste criteria aan de hand waarvan een aantal scenes uit de film werd weggelaten. Sander Vos werd bij het monteren van Nazareth 2000 geconfronteerde met de nuances in taal, die je al snel mist bij een taal die niet je moedertaal is. Annelotte Medema vond bij het maken van Houvast een oplossing door een korte reeks handelingen uit de film meermaals te gebruiken, zodat de handeling een ritueel werd, en de film aan structuur won. Aan de hand van Brownian Movement vertelde Katharina Wartena hoe de lengte en werking van een scene soms volledig afhankelijk zijn van de dynamiek van de hele film, en alleen in die context kan worden bepaald. Door het online-publiek werden vragen ingestuurd, die door het panel werden behandeld.
Het leverde geanimeerde en inspirerende gesprekken op, zowel aan tafel als na afloop bij de borrel met het studiopubliek. Gedurende het Nederlands Film Festival is dit programma nog integraal te bekijken op de portal van het Nederlands Film Festival.
Fotografie: Wouter Jansen – © Wouter Jansen / NCE