NCE MASTERCLASS I.S.M. IDFA: ANNE FABINI
De jaarlijkse IDFA-NCE Masterclass Montage op 23 november 2019 draaide om de in Roemenië geboren Duitse filmeditor Anne Fabini, het meest bekend om haar geweldige werk aan indrukwekkende documentaires als RETURN TO HOMS (Talal Derki, 2013), MORE THAN HONEY (Markus Imhoof, 2012), en het voor een Academy Award genomineerde OF FATHERS AND SONS (Talal Derki, 2017).
Fabini sprak met moderator Pelle Asselbergs, NCE over haar werk aan deze intense films, en vertelde dat zij zichzelf als editor ziet als een ‘bewaker van de emotie’ van de film, en dat hoe iemand monteert veel onthult over iemands persoonlijkheid. Over het gebruik van aan fictie ontleende dramatische constructies in documentaire vertellingen legde ze uit dat het voor haar erom gaat trouw te blijven aan het daadwerkelijke materiaal.
De heftigheid van de onderwerpen van veel van haar films, die duidelijk naar voren kwam in diverse fragmenten uit haar werk, maken dat ze blij is om afwisselend aan documentaires en speelfilms te kunnen werken. Tegelijkertijd betoogde ze vol vuur dat filmmakers wat haar betreft ‘getuigenis van de mensheid’ doen. De urgentie van de verhalen werd ook weerspiegeld in haar beschrijving van het proces waarin ze als editor vaak boos wordt van het materiaal, en er tegelijkertijd als filmmaker door overweldigd wordt, waabij die boosheid haar helpt grip te krijgen op het onderwerp.
In een langer fragment uit OF FATHERS AND SONS werd duidelijk hoe Fabini’s slimme en precieze versnijden van twee scenes een tragisch en gruwelijk verhaal helpt te vertellen, hoewel dat verhaal niet daadwerkelijk met de camera was vastgelegd, op een uiterst spannende manier, waarbij shotlengte en timing een cruciale rol spelen. “Je moet oplossingen vinden voor wat er er niet is”, stelde ze.
Als lid van het team van experts achter Rough Cut Service legde Fabini haar betrokkenheid toe bij het begeleiden van filmmakers over de hele wereld, en benadrukte het belang van constructieve feedback van derden in het creatieve proces — alsook het belang van het helpen van filmmakers in landen zonder degelijke infrastructuur voor filmproductie bij het vinden van hun verhalen, door middel van workshops en coaching.
De twee uur durende sessie inspireerde een volledige uitverkochte Brakke Grond, gevuld met IDFA Industry Professionals, studenten en NCE-leden.
Wie op de hoogte wil blijven van soortgelijke toekomstige events kan zich abonneren op onze mailinglijst en/of ons volgen op sociale media.
Fotografie: Annelotte Medema – © Annelotte Medema / NCE