NCE x AHK MASTERCLASS: KAREN PEARLMAN
Op vrijdag 14 juni was Karen Pearlman te gast op een avond die werd georganiseerd door de Filmacademie en de NCE, in samenwerking met het Artists In Residence-programma van de AHK.
Pearlman, van oorsprong een danser, is als filmmaker, editor en schrijver bekend om haar baanbrekende werk in het verwoorden van de onderliggende principes over ritme in film, en het doel dat ritme heeft in de cyclus van spanning en ontspanning voor de toeschouwer. Ze is Associate Professor in Screen Production and Practice aan de Australische Macquarie University, en ze is auteur van de boeken Cutting Rhythms, Shaping the Film Edit (2009) en Cutting Rhythms, Intuitive Film Editing (2016). Ook is ze voorzitter van Australian Screen Editors geweest.
Voor een publiek van NCE-leden, studenten en filmmakers vertelde Pearlman over haar onderzoek, werk en publicaties. Ze vertoonde daarnaast drie door haar geschreven, geregisseerde en gemonteerde, prijswinnende korte films over historische vrouwelijke editors: WOMAN WITH AN EDITING BENCH (2016), AFTER THE FACTS (2018) en I WANT TO MAKE A FILM ABOUT WOMEN (2020). De films tonen in hun vorm haar fascinatie voor — en beheersing van — ritme in film, en stellen inhoudelijk tegelijkertijd de doorgaans onderbelichte rol van (vrouwelijke) editors in de vroege filmgeschiedenis centraal.
Foto masterclass ©Axel Skovdal Roelofs