NIEUWE LEDEN: NAJAAR 2024
Afgelopen najaar verwelkomde de NCE een nieuw actief lid, en is één van onze leden doorgestroomd van het aangesloten naar het actieve lidmaatschap. Chee-Han Kartosen-Wong, NCE is toegetreden als actief lid, en Jelmar Hoekstra, NCE heeft de overstap naar het actieve lidmaatschap gemaakt.
We vragen nieuwe leden altijd om zichzelf even voor te stellen, en ook leden die van het aangesloten naar het actieve lidmaatschap overstappen kunnen zo de gelegenheid nemen om zichzelf nog eens onder de aandacht te brengen. Hieronder zijn de nieuwe bijdragen te lezen.
Dag collega’s,
Wat fijn dat ik als actief lid mag aansluiten bij de NCE! Ik voel mij enorm vereerd. Ik ben Chee-Han (spreek uit als Tiehan) en ik werk al 18 jaar als editor. Mijn passie voor editing ontdekte ik toen ik tijdens mijn studie Media Technologie stage liep bij een reclamebureau in Amsterdam. Na mijn studie waagde ik na vele afwijzingen van Hollandse productiehuizen een gok bij het internationale creatieve bureau 180 Amsterdam, dat bekend stond om de high end commercials.
Het is bij 180 dat ik echt leerde monteren en waar ik op vele mondiale campagnes heb mogen werken zoals voor Adidas, DHL en Sony. Na 180 ging ik door als freelance editor en supervisor. Ik monteerde veel sportcontent voor Nike en Asics en breidde mijn werkervaring uit met o.a. docu-series voor het Amerikaanse HuluTV (Elite New Face), voor Discovery Channel (True stories of investing) en Disney+ (Miljuschka’s Streetfood Vietnam). Ook werd ik naar Parijs en Londen gestuurd om voor verschillende mode labels te monteren.
Londen had mijn hart gestolen. Ik verhuisde daarnaartoe om mijn portfolio en mezelf verder te ontwikkelen en ik kreeg de kans om op verschillende hoogwaardige producties te gaan werken. Na een tijdje moest ik weer terug naar Amsterdam en zette mijn editing carrière in Nederland voort. Het heeft uiteindelijk best wel lang geduurd voordat ik op hetzelfde niveau als in Londen werk kon maken voor Nederlandse opdrachtgevers. Dat bleek in Nederland vanwege een minder inclusieve blik en houding dan in Londen toch stukken moeizamer te zijn dan ik had gehoopt.
Tegenwoordig focus ik mij ook op speelfilms. Mijn eerste speelfilm Happy Palace (geselecteerd voor het NFF en Cinemasia) met regisseur Nicole van Kilsdonk was een unieke ervaring: het was de allereerste Nederlandse film met een cast en crew die grotendeels van Aziatische afkomst waren. Via het editen van de film maar ook het medesamenstellen van de crew en het meedenken over het verhaal kon ik een bijdrage leveren aan het verbeteren van de representatie van Aziatische Nederlanders in media en cultuur.
Want de representatie van mensen van kleur in de media laat nog steeds te wensen over. Ik zet mij daarom al 10 jaar in voor meer diversiteit en inclusie in de creatieve sector via het geven van talks en consultancy. Hieruit zijn ook mijn andere projecten ontstaan; een bekroonde korte film om bewustwording te creëren voor anti-Aziatisch racisme en een populaire serie prentenboeken die ik met mijn man heb geschreven, waaronder Waar is mijn noedelsoep?!?
Ik geniet van het monteren van verschillende verhalen en haal mijn inspiratie overal vandaan. Ik kan daarom niet wachten om deze community beter te leren kennen en mij door jullie te laten inspireren.
Hopelijk tot gauw!
Chee-Han
Beste collega’s en NCE-leden,
Fijn om nu ook actief lid van de NCE te zijn. Ik ben ruim 23 jaar werkzaam als editor waar ik begon met drama series, speelfilm en commercials merkte ik dat mijn passie/kwaliteit voornamelijk bij het documentaire genre lag.
Na een vast dienstverband bij het toenmalige posthuis Valkieser Capital Images ben ik gaan freelancen en startte mijn eigen edit bedrijf. Door mijn journalistieke achtergrond en interesse ben ik de afgelopen jaren ook actief als regisseur van documentaires, series, TV-programma’s en mede eigenaar van productiehuis Playback Images.
Ik monteer ook graag voor anderen, juist de combinatie van voor en met regisseurs monteren houdt wat mij scherp en geeft frisse inzichten. Daarnaast ook al dan niet met of zonder assistant editor erbij mijn eigen werk monteren werkt voor mij perfect. Montage is voor mij binnen mijn beide functies altijd de drijfveer en het uitgangspunt voor de vertelling.
Jelmar Hoekstra