NIEUWE LEDEN: VOORJAAR 2024
Afgelopen maand verwelkomde de NCE twee nieuwe leden. Noud Holtman, NCE is toegetreden als actief lid, en Lot Hoogeboom is toegetreden als aangesloten lid.
We vragen nieuwe leden altijd om zichzelf even voor te stellen, en ook leden die van het aangesloten naar het actieve lidmaatschap overstappen kunnen zo de gelegenheid nemen om zichzelf nog eens onder de aandacht te brengen. Hieronder zijn de nieuwe bijdragen te lezen.
Beste collega editors,
Super fijn om nu bij de vereniging te mogen horen! Ik zie er naar uit jullie eens te ontmoeten, gedachten uit te wisselen en van jullie te leren. Enkelen van jullie ken ik al en heb ik zelfs maandenlang van dicht bij aan het werk mogen zien in een ver verleden, toen ik nog televisiedocumentaires en -series maakte. Zo kon ik mooi de kunst van het monteren afkijken 🙂
Ik monteerde in die tijd ook al films van andere regisseurs, maar nu heb ik me pas echt volledig toegelegd op montage. Dat is toch wat ik het liefst doe en waar ik me het best op mijn plek voel. Daarom heb ik nu pas de stap gezet om me bij de NCE aan te sluiten.
Ik monteer de laatste 27 jaar bijna uitsluitend documentaires voor bioscoop en/of TV zoals onlangs ‘Dicht bij Vermeer’ (2023) van Suzanne Raes of ‘Dood in de Bijlmer’ (2020) van Paul Sin Nam Rigter. Of wat langer geleden ‘Het geheim van de HEMA’ (2012) van Yan Ting Yuen of ‘Parradox’ (2010) van In-Soo Radstake.
Het is bijna altijd gezellig met die regisseurs, maar gesprekken en contact met editors mis ik wel een beetje. Daar gaat nu vast verandering in komen. Dus ik zou zeggen: tot ziens bij de NCE!
Beste iedereen!
Ik ben erg blij aangesloten lid te mogen zijn van de NCE en stel me graag aan jullie voor. Mijn naam is Lot Hoogeboom en mijn interesse voor montage is ontstaan op het European Film College in Denemarken. Hier ontdekte ik de kracht van filmmontage en leerde ik analytisch en dramaturgisch te kijken naar film.
Gelukkig werd ik in 2017 toegelaten op de Nederlandse Filmacademie waar ik mijn passie door kon ontwikkelen. Op de academie leerde ik ook naar mijn gevoel te luisteren en daar gebruik van te maken bij het snijden. Ik werkte toen (en nog steeds) graag met regisseurs die lef tonen en met een gevoeligheid naar de wereld kijken.
In 2021 ben ik afgestudeerd met drie films; de korte fictie De Pinpas (Winnaar Cilect Fiction Award 2022), de sferische documentaire Yalda de Langste Nacht (Winnaar AHK-Eindwerkprijs 2021) en de gevoelige animatie Verlangen (Winnaar Topkapi Fictieprijs 2021). Voor deze drie afstudeerfilms samen kreeg ik tijdens het Keep an Eye festival 2021 de Filmmore-Montage Award (voorloper van de huidige montageprijs).
Mijn stages liep ik bij Michiel Boesveldt, die ik assisteerde bij de speelfilm Love in a Bottle (2021) van Paula van der Oest, en bij Sander Vos, waar ik de voormontage voor de serie Lampje (2022) mocht doen. De afgelopen twee jaar heb ik JP Luijsterburg geassisteerd bij de documentairereeks Ruimteschip Aarde (2023) en de dramserie Elixer die in 2025 wordt uitgezonden.
Momenteel ligt mijn passie bij korte films die ik met veel liefde maak. De afgelopen jaren heb ik onder andere, Primus, Monsters onder het Bed en De Chinese Keizerin gemonteerd. Drie totaal verschillende films maar alle drie erg stilistisch en sensitief. Bij de montage van Monsters onder het Bed en De Chinese Keizerin merkte ik weer hoe gek ik ben op documentaire. Mijn kracht ligt bij het in de gevoelswereld komen van de personages en ik heb altijd een sterk idee over de dramatische boog. Daarnaast vind ik het heel fijn om me bij fictie te focussen op de details en heel erg vanuit de personages te denken.
Ik hoop bij de NCE aansluiting te vinden, zowel voor werk als privé. Ik houd ervan om gesprekken te voeren over montage en ik neem aan jullie ook. Ik kijk uit naar de masterclasses en netwerkborrels.