Top

NIEUWE LEDEN: VOORJAAR 2025

NIEUWE LEDEN: VOORJAAR 2025

Afgelopen maand verwelkomde de NCE vijf nieuwe leden. Rienk Leendertse, NCE en Emiel Nuninga, NCE zijn toegetreden als actief lid, en Bram van Dam, Sam Groesbeek en Jesse Loef zijn toegetreden als aangesloten lid. Daarnaast heeft Sander Kuipers, NCE de overstap gemaakt van het aangesloten naar het actieve lidmaatschap.

 

We vragen nieuwe leden altijd om zichzelf even voor te stellen, en ook leden die van het aangesloten naar het actieve lidmaatschap overstappen kunnen zo de gelegenheid nemen om zichzelf nog eens onder de aandacht te brengen. Hieronder zijn de nieuwe bijdragen te lezen.

 


 

Beste vakgenoten,

 

Ik voel me vereerd mij bij de vereniging te mogen aansluiten. Na mijn studie Audiovisuele Media aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht ben ik direct als editor aan de slag gegaan. Eerst als assistent, daarna een tijdje bij AT5 en EditPoint. 3-machine montage; wie kent het nog?

 

Vanaf 2003 heb ik als inhoudelijk editor mijn vleugels uitgeslagen en monteer ik vooral documentaire series voor de publieke omroepen en de producenten die daarvoor werken. Zo monteerde ik onder meer een aantal series voor Sinan Can, waarvan het tweeluik ‘In het spoor van IS’ en het drieluik ‘De Lokroep’ genomineerd werden voor respectievelijk de Zilveren Nipkowschijf en De Tegel.

 

Verder werkte ik aan series met Margriet van der Linden (‘How to be Gay’ en ‘How to be Young’), Waldermar Torenstra (‘Ondersteboven van Afrika’ en ‘Ondersteboven van de Amerika’s’) en Danny Ghosen (‘Danny in Aribistan’). En recent de serie ‘De Wit en de Brit’. Voor Pathé/Videoland monteerde ik de documentaire ‘Zwarte Cross – Vaak Bu’J Te Bang’ en voor Amazon Prime de serie ‘Pact met de Duivel’.

 

Ik excelleer in ingewikkelde projecten. Moeilijke structuren, chaotische productie, you name it. Ik trek het werk graag naar me toe en bijt me er in vast. Hoe moeilijker de puzzel, hoe leuker. En heel soms geef ik mijn nerd-side ook een kans en duik ik in de techniek. Voor een interactieve video-theatershow, een projectie met 7 schermen of een scriptje dat AVID clipnamen koppelt aan GPS locaties.

 

En al die jaren zat ik toch vooral in dat donkere hok en stelde me bescheiden op. Sinds een paar jaar echter gaf en geef ik ook gastlessen montage aan Hogeschool van Amsterdam en Christelijke Hogeschool Ede en merk ik dat ik inmiddels een oude rot in het vak ben en ook wat kan bijdragen aan de gemeenschap.

 

Ik kom bij dezen dus graag onder mijn steen vandaan, sluit me graag bij jullie aan en hoop van jullie te leren én te kunnen bijdragen. Tot snel!

 


 

Hallo collega-editors,

 

Leuk om me aan te sluiten als actief lid bij de NCE.

 

Mijn naam is Emiel Nuninga, en ik ben in 2015 afgestudeerd aan de Nederlandse Filmacademie. Sindsdien heb ik me bezig gehouden met de montage van uiteenlopende projecten, waaronder speelfilms als Kaymak van Milcho Manchevksi, Young Hearts van Anthony Schatteman, De Oost en Hardcore Never Dies van Jim Taihuttu.

 

De afgelopen jaren zag ik de NCE een waardevolle informerende en inspirerende rol vervullen binnen ons vakgebied, met interessante kennisdeling en verdieping. Bijzonder leuk dus om daar nu als actief lid onderdeel vanuit te maken.

 

Groeten en tot ziens,
Emiel

 


 

Hi collega editors!

 

Wat ontzettend fijn om mezelf onderdeel van de NCE te mogen noemen. Als aangesloten lid kijk ik er naar uit om jullie (beter) te leren kennen, meer te ontdekken over montage en natuurlijk over films te praten!

 

Maar eerst even voorstellen: Ik ben Bram van Dam en ben sinds 2015 actief als editor. Tijdens mijn eerste opleiding journalistiek sloeg de vonk over en raakte ik verliefd op montage. Nadat ik daar afstudeerde met mijn eigen documentaire, stortte ik me volledig op het montagevak. Als autodidact begon ik met films uit te pluizen, boeken te lezen en natuurlijk heel veel zelf te monteren. In 2015 kreeg ik mijn eerste baantje als junior editor waar ik al snel ook zelf aan de knoppen mocht zitten. Na verschillende films en webseries te hebben gemaakt, startte ik bij FeverFilm waar ik drie jaar lang de laatste details mocht verzorgen van documentaires en fictiefilms als online editor.

 

Na vijf jaar als autodidact te hebben gewerkt, begon het toch weer te kriebelen en wilde ik graag verder leren. Ik meldde me aan bij de filmacademie en werd in 2020 aangenomen. Tijdens de opleiding kreeg ik de kans om mijn zelfgeleerde kennis te toetsen en volop te experimenteren. Zo focuste ik mij op de dramaturgie van films en zocht ik naar een nauwe samenwerking tussen montage en sound design. Tijdens mijn stage bij Axel Skovdal Roelofs mocht ik meewerken aan de absurdistische comedyserie Jackson & Malone (Max Porcelijn) en de documentaire Sheila vs De Staat (Stijn Bouma).

 

Op de academie had ik vaak moeite met stilzitten: Ik monteerde extra films in het derde en vierde jaar, experimenteerde met monteren in 5.1 en werkte aan verschillende buitenschoolse projecten. Als editor (of eigenlijk gewoon als mens) heb ik vaak het gevoel dat ik nooit uitgeleerd ben en ga ik graag op zoek naar nieuwe vormen van samenwerken. Zo werk ik steeds vaker ook als dramaturg aan de films die ik monteer (zoals bij Marleen en Anna’s Diepvries), en maakten we bijvoorbeeld de korte film Suni ‘cyclisch’ waarbij we na elke draaidag monteerden en zo al makend de film op set en in de montage schreven.

 

Als aangesloten lid van de NCE hoop ik mijn nieuwsgierigheid voort te zetten. Zo ben ik ontzettend benieuwd naar jullie ervaringen en blik op het vak, en hoop ik in de toekomst vaker met andere editors samen te werken. Het lijkt me fantastisch om als (junior) editor mee te werken aan projecten en om elkaar uit te dagen om het beste uit een film of serie te halen.

 

Ik kijk er naar uit om jullie te spreken op de volgende borrel of masterclass!

Warme groet, Bram

 


 

Hi collega’s,

 

Wat fijn om mij als aangesloten lid bij de NCE te mogen voegen. Ik ben Sam(antha) Groesbeek (33 jaar) en sinds 2014 aan het werk als freelance editor. Een aantal van jullie zullen me wellicht kennen onder mijn oude naam ‘Studio Radijs’.

 

Ik ben ooit begonnen aan de Kunstacademie in Den Haag (2011), maar merkte dat ik steeds weer bij het medium video uitkwam. Dus gestopt met de studie (ArtScience) en toen een aantal cursussen bij Open Studio gaan volgen. Hier besefte ik dat monteren gewoon een grote mensen baan kon zijn! Mijn opleiding heb ik verder in de praktijk gehad, want na een tweetal jaar stage te hebben gelopen bij een kleinschalig Rotterdams videoproductiehuis wilde ik niet meer terug de schoolbanken in. Ik besefte dat monteren mijn grote passie is en dat mijn ambities ook veel verder reikten dan item’s maken over de lokale voetbalclub.

 

Sinds 2018 ben ik gaan freelancen in Amsterdam en ontdekte ik dat hier echt de kansen lagen. Vele koffie’tjes verder, net voor de lockdown, heb ik mijn eerste kleine netwerk opgebouwd waardoor ik enorm veel kon leren van allerlei mensen en projecten. In die tijd heb ik ook met veel editors gesproken die mij tips gaven hoe het e.e.a. aan te pakken. Heel open en transparant, dat heb ik altijd enorm gewaardeerd. Dit hoop ik dan ook voort te kunnen zetten binnen de NCE en mijn ervaringen ook weer te delen.

 

Voorheen heb ik voornamelijk aan online campagnes gewerkt en daarna ben ik doorgegroeid naar de grotere commercials. Sinds twee jaar heb ik gemerkt dat mijn hart sneller klopt van documentaires en fictie en vooral dat hier mijn kracht ligt. Ik ben altijd op zoek naar de authenticiteit en de menselijkheid in de projecten waar ik aan werk. Maar daarbinnen ook te proberen een onconventionele manier te vinden om het verhaal te vertellen, om de kijker te verrassen en emotioneel te raken.

 

Een aantal projecten van de afgelopen tijd die jullie wellicht kennen zijn documentaire series Slay (express to impress), Het Mondkapjesgoud, Churandy (de eindsprint) en korte film Il Fait Beau.

 

De komende tijd hoop ik mij meer te kunnen ontwikkelen binnen fictie en mijn eerste speelfilm of serie te mogen monteren. Daarom ben ik extra vereerd dat ik mij mag aansluiten bij de NCE. Ook kijk ik uit naar de masterclasses en netwerkborrels waar ik jullie kan ontmoeten. Hopelijk tot snel!

 


 

Beste allemaal,

 

Ik vind het ontzettend leuk om aangesloten lid te mogen zijn bij de NCE! Mijn naam is Jesse Loef. Ik ben freelance editor en derdejaars student montage aan de Nederlandse Filmacademie.

 

Mijn fascinatie voor montage ontstond op jonge leeftijd toen ik met mijn spelcomputer video’s maakte en op een dag wanhopig dacht: hoe krijg ik in vredesnaam twee shots achter elkaar geplakt? Toen ik dit eenmaal had uitgevogeld startte ik met mijn eigen YouTube kanaal waar ik wekelijks video’s maakte vol visuele en montagetechnische effecten. In de jaren daarna verschoof mijn focus van het filmen en bedenken van video’s naar het monteren ervan. Ik ontdekte dat daar mijn passie lag.

 

In mijn tussenjaar, voor aanvang van de Filmacademie, assisteerde ik bij de montage van de TV serie ‘Toen wij de tijd hadden’ (2020) en monteerde ik zelf een korte serie voor Comedy Central en BNNVARA. Dit vond ik zo interessant om te doen dat ik me tot op heden nog steeds bezig hou met de postproductie van uiteenlopende projecten. De laatste tijd werk ik vooral aan korte fictiefilms, promotievideo’s, commercials en reality-webseries.

 

Aankomende zomer zal ik starten aan mijn stage bij DC25 waar ik veel zin heb om meer ervaring op te doen in het monteren van fictieseries en documentaires. Na mijn afstuderen hoop ik aan diverse films te mogen werken. Ik haal veel energie uit de afwisseling in het monteren van verschillende vormen van film en media.

 

Ik kijk ernaar uit om jullie allemaal te ontmoeten, inspiratie op te doen en kennis uit te wisselen!

 


 

Hallo NCE’ers,

 

Binnen de vereniging ben ik al een bekend gezicht. Sinds 2016 ben ik aangesloten lid van de NCE en regelmatig aanwezig bij activiteiten. Nu maak ik de overstap naar het actieve lidmaatschap.

 

Mijn naam is Sander Kuipers. In 2005 studeerde ik af als editor aan de Nederlandse Filmacademie, en inmiddels ben ik al ruim twintig jaar actief in het vak.

 

Op mijn montagetafel liggen zowel fictie- als documentaireprojecten, variërend van kort tot lang. Recente projecten waaraan ik heb gewerkt zijn: Juffrouw Pots (speelfilm), De Heilige Drie-eenheid(lange documentaire), Baarch (korte fictiefilm) en Psychonaut (speelfilm).

 

Elk project waar ik aan begin is een nieuwe uitdaging; om het verhaal te vinden en te versterken met de beelden en het geluid, het vormgeven van timing en ritme, en het destilleren van emotie. Geen film is hetzelfde, en elk project draagt weer bij aan mijn ontwikkeling als editor.

 

Graag tot snel bij een van de NCE-bijeenkomsten!